Skip to content

هزینه های شکمی در سفر به ترکیه

یکی از مواردی که در سفرهای خارجی به آن فکر میکنیم، و باید برنامه ریزی درستی داشته باشیم، مسئله تغذیه و هزینه آن است. در سفرهای خارجی، مخصوصا سفر به کشورهای آسیای جنوب شرقی دو سوال ذهن مسافران را درگیر میکند:

  • چه مقدار باید هزینه کنم؟
  • چه چیزی بخورم؟

خوشبختانه غذاهای کشور ترکیه به دلیل نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی که به ما دارد، با ذائقه ما سازگار بوده و بسیار لذید هستند. به این ترتیب سوال دوم که در بالا ذکر شده از ذهنمان پاک خواهد شد.

در این مطلب سعی شده با توجه به متوسط قیمتهای رستورانهای ترکیه، برآوردی کلی از مقدار بودجه‌ای که باید برای خورد و خوراک خود در ترکیه کنید را داشته باشید.
ترکیه بواسطه تنوع بالای غذایی رستورانهایش بازه قیمتی وسیعی را پیش روی مشتری قرار میدهد و شما را با هر بودجه ای و در هر شهری راضی خواهد ساخت.

یکی از محبوبترین غذاهای ترکی بین ایرانیان دنر کباب و یا به زبان عامیانه کباب ترکی است. حداقل مبلغی که میتوانید با آن یک ساندویچ دنر مرغ با یک نوشیدنی بخورید 15 لیر است که بسته به شهر و منطقه رستوران متغیر خواهد بود. مثلا در شهر وان، ارزوروم و یا ترابزون با 10 لیر به راحتی میتوانید یک ساندویچ کباب ترکی گیر بیاورید ولی در شهرهایی مثل استانبول و ازمیر و آنتالیا این مبلغ میتواند تا 20 لیر و در منطقه های گرانتر تا 30 لیر افزایش یابد. دنر گوشت نسبت به مرغ گرانتر بوده و در شهرهای ارزان حداقل 20 لیر و در شهرهای گران حداقل 25 لیر برایتان آب خواهد خورد‌‌‌.

 حتی متوانید سراغ نخود پلو با سینه مرغ بروید که حدودا باید 25 تا 30 لیر پرداخت کنید. همچنین با این بودجه میتوانید یک تکه از مرغ بریان به همراه برنج میل کنید. قیمت غذاهایی مثل اسکندر کباب و آدانا کباب نیز در شهرهای ارزان از 45 لیر و در شهرهای گران از 60 لیر شروع می شود. هزینه دسر و شیرینی اغلب بیشتر است، مثلا برای خوردن ۳ تکه باقلوا و یک چای در شهرهای ارزان ۱۵ لیر و در شهرهای گران 30 الی 50 لیر باید هزینه کنید.

هزینه انواع پیش غذا که اکثرا انواع مختلفی از سوپها هستند نیز از ۶ تا ۱۰ لیر متغیر است، و اگر طرفدار شام سبک و ارزان هستید میتوانید فقط یک سوپ (چوربا) درخواست کنید، برخلاف بسیاری از کشورها و فرهنگ ها، سفارش تنها یک سوپ در کشور ترکیه عادی تلقی میشود.

پرسنل رستورانهای ترکی بسیار خوش برخورد بوده و حتی میتوانید با پرسیدن سوال “چای وار؟”( چایی دارید؟) چای سفارش دهید و خستگی خود را رفع کنید. بهتر است بدانید هنگام مراجعه به رستورانهای ترکی بعد از شنیدن جمله خوش آمدید (البته به ترکی) و نشستن سر میز، گارسون مخلفاتی برایتان خواهد آورد، مخلفاتی که کنار غذا و بدون سفارش شما سرو میشود رایگان بوده و هزینه ای برای آن پرداخت نخواهید کرد.

در پایان اگر طرفدار مک دونالد و کی اف سی و سایر برندهای بین المللی هستید، باید برای منوی پایه در حدود 15 لیر هزینه کنید که بسته به منوی شما این هزینه ممکن است تا ۵۰ لیر و بیشتر افزایش یابد.

این مطلب به منظور براورد حداقل هزینه خورد و خوراک در ترکیه تهیه شده و بدیهی است هزینه غذا در رستورانهای گران تا  ۴۰۰ لیر و حتی بیشتر قابل افزایش بوده، و این هزینه با سفارش نوشیدنیهای الکلی افزایش خواهد یافت! همچنین بسته به نوع رستوران و منطقه، احتمال خطای 10 درصدی نیز وجود دارد. 

برای رزرو هتل در ترابزون به وبسایت ساربان مراجعه کنید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است، اوین نفری باشید که دیدگاه خودرا ثبت میکند!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *